I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

onsdag 14 juli 2010

#25 Busters millioner (1925)


Regi: Buster Keaton
IMDB: tt0016332

Det är svårt att engagera sig i att se filmer i den här rekordvärmen, men till slut fick jag ork. Ännu en Buster Keaton och ännu är jag inte less på honom. Det här är nog projektets första romantiska komedi, även om formatet naturligtvis ser lite annorlunda ut.
Keaton spelar Jimmie, en aktiemäklare som hamnat i ekonomiska svårigheter. Lyckligtvis får han besked om ett arv på sju miljoner. Problemet är bara att han måste gifta sig innan klockan sju på sin tjugosjunde födelsedag, vilket råkar vara samma dag som han får beskedet. Efter att han lyckats klanta till sig när han friar till den flicka han egentligen älskar, följer en serie av mer eller mindre desperata frierier. Filmen kulminerar med en fantastisk jaktscen där tusentals potentiella brudar förföljer honom. Stuntsen är imponerande, men det finns också en stark ramhistoria, vilket gör detta till en av de roligare Keatonfilmerna.
Det är också den första som det gjorts en remake av, tydligen en rätt sorglig historia med Chris O'Donnell. Kolla in originalet i stället. Inte en död punkt.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilket projekt du påbörjat! Jag och min sambo började se imdb top 250 i kronologisk ordning, men vi hade problem med att hitta de äldre filmerna, hur har du hittat dem?

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, det känns lite övermäktigt ibland, men det är bara att bita ihop. Att hitta de mer obskyra rullarna har varit ett detektivarbete ibland. Om du slänger iväg ett mejl, så kan jag ge er lite tips.

    SvaraRadera