I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 8 november 2010

#37 Lillebror (1927)


Regi: J. A. Howe, Ted Wilde
IMDB: tt0018051

Det här var en film jag såg fram emot. Harold Lloyd är en ny bekantskap för mig, trots att han på sin tid var en lika ansedd komiker som Chaplin och Keaton. I boken är han dock bara representerad med denna enda film.
Lloyd spelar Harold Hickory, den yngste av tre bröder, vars far sheriffen är högsta hönset i det lokala samhället Hickoryville. Harold är verkligen lillebror och tas inte på allvar av vare sig sina bröder eller fadern. Det han inte har i styrka, får han ta igen genom intelligens och smidighet. Handlingen sätter igång när en medicinshow med kvacksalvare kommer till staden. Showens motvilliga kuttersmycke Mary och Harold faller för varandra, men innan dess följer en rad halsbrytande jakter, missförstånd och strapatser. Bland annat en lång slagsmålsscen ombord på en båt inövad och utförd som ett avancerat balettnummer.
Det här är en riktigt skön underdog-historia där hjälten får gå från noll till hundra. Den är fjäderlätt i tonen och även om den kanske saknar filmiska experiment, tar den igen det med energi och pricksäker situationskomik. Precis som i Keatons filmer är tempot uppskruvat till max, men Lloyd verkar vara mer fysisk i sin humor. Skulle verkligen vara kul att se mer av honom, men när ska man hinna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar