I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

tisdag 7 december 2010

Andra tjugo

Eftersom jag nu kommit fram till fyrtio filmer, tänkte jag sammanfatta lite. Naturligtvis har det gått betydligt långsammare än planerat. Så är det väl alltid, att man är mest engagerad i början. Men jag har hållit intresset uppe i alla fall, hoppas att jag har någon läsare som tycker detsamma. Det här är alltså filmerna 21-40. Att välja är svårt och jag har helt utgått ifrån personlig preferens.

Rekommenderas:
* Busters Millioner (Fartfylld och härlig. Svårt att välja bland alla Keatonrullar men tycker nog att han är strået vassare i denna.

*Guldfeber (Perfekt iscensatt, härlig ironi och en skön svärta bakom skämten.)

*Metropolis (Ständigt kopierad, ändå lika fräsch och ny.)

*Soluppgång (Nästan för vacker i sitt spel mellan ljus och skugga, men ett måste för alla filmintresserade.)

*The Unknown
(Fullständigt egen, mycket bisarr och komplett gripande.)

*En av de många
(Det första moderna dramat, utan krusiduller och med riktigt fint skådespeleri.)

Undvik:
*Den giriga (Kanske var det en fantastisk film. Men i sitt nuvarande lemlästade tillstånd tycker jag att den mest har akademiskt värde.)

1 kommentar:

  1. Jag önskar jag hade - eller tog mig - tiden att köra samma projekt. Jag gillar dina reflektioner och recensioner! (Fast det visste du ju redan.)

    SvaraRadera