I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 10 januari 2011

#42 Hans son på galejan (1928)

Regi: Carl Reisner, Buster Keaton
IMDB: tt0019421
Originaltitel: Steamboat Bill, Jr.

Nytt år, ny rulle med Buster Keaton. Det här är kanske den sista i projektet, men han håller fortfarande fanan högt. Här spelar han Bill Jr, sonen till en ångbåtsägare på fallrepet. Konkurrensen från den lokale magnaten King är alldeles för hård och inte hjälper det att King mer eller mindre verkar äga hela staden. Bill har uppenbart uppfostrats på ett helt annat sätt än sin far och anländer till stationen iförd basker och en trendig mustasch. Mustaschen rakas snabbt bort under faderns översyn, men åt Bill Jr:s personlighet finns inget att göra. Det är helt enkelt en ny typ av manlighet som i likhet med kvinnorna bryr sig om sina kläder och vårdar sitt utseende noggrant, vilket framkommer i en väldigt rolig scen där Keaton provar hattar och går in och ut ur olika mansroller. Kings dotter blir till de bägge fädernas förskräckelse förälskad i Bill, vilket leder till sköna förväxlingsscener.
Hela filmen leker med tittarens bild av vad som är sken och vad som är verklighet. I slutscenen som utspelar sig under en våldsam storm, rasar väggarna likt kulisser. Bland annat hamnar Bill på en övergiven teater där fondväggarna förväxlas med riktiga utsikter och en buktalardocka skrämmer slag på den motvillige hjälten. Slutet är som alltid gott, men på vägen dit får man en sjuhelsikes resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar