I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

tisdag 1 juni 2010

Första tjugo

Tänkte att det var dags att sammanfatta första delen av projektet. Tjugo filmer avklarade. Vilka rekommenderar jag och vilken råder jag er att undvika? Här kommer en fullständigt subjektiv lista, utan inbördes ordning.

Rekommenderas:
* Les Vampires (Härlig, anarkistisk och oförutsägbar. Och Irma Vep)

* Intolerance (Pompös, men med både stora och små penseldrag. Ett sant konstverk.)

* Genom stormen (Stark berättelse med en fantastisk Lilian Gish.)

* Körkarlen (Den svenska stumfilmens mästerverk. Detaljskarp och gripande, samt ett foto med verkligt djup.)

* Häxan (Ojämförbar, genreöverskridande och pervers, men ändå märkligt vacker.)

* Krut, kulor och kärlek (Fullpackad med gags av alla slag. Ironisk humor och halsbrytande stuntnummer.


Undvik:
* De föräldralösa (Långdraget sömnpiller till revolutionsepos som aldrig blir så dramatiskt som handlingen kanske antyder.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar