I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

söndag 11 april 2010

#1 Resan till månen (1902)


Regi: Georges Méliès
IMDB: tt0000417

Så är projektet igång. En enkel början i och för sig, eftersom den första filmen bara är 14 minuter lång. En fransk expedition med långa skägg och lustiga hattar beslutar sig för att göra en resa till månen. Den är naturligtvis befolkad och de infödda är inte vänligt sinnade. De flesta av genrens beståndsdelar finns med och det är väldigt underhållande.
På nittiotalet när jag läste filmvetenskap var det kursen i filmhistoria som gav mig mest. Framför allt var det roligt att se de allra tidigaste filmerna, de som gjordes innan filmspråket var fullt utvecklat. "Resan till månen" är ren filmtrollkonst; naturligtvis är effekterna daterade, men fantasin är fortfarande fascinerande. Jag kan inte låta bli att tänka på Smashing Pumpkins underbara video till "Tonight, Tonight" som har tagit det mesta av bildspråket från den här och andra filmer av Méliès.
Det är kul att vara igång. Min resa kommer också att bli lång, och stum ett tag framöver. Min sambo M är som vanligt väldigt tålmodig, har till och med lovat att se "En nations födelse". Vi får väl se hur långt jag kan ta det här projektet. Förhoppningvis ända in i mål.
Apropå det där med betyg, så kommer inte jag att dela ut några, däremot kanske det blir några listningar framöver på de filmer som gav mig mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar