I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

torsdag 29 april 2010

#8 Genom stormen (1920)


Regi: D. W. Griffith
IMDB: tt0011841

Ett nytt decennium. Och vilken såpa. Inte bara blir Anna utsatt för ett skenäktenskap, hon blir gravid, blir av med barnet, lyckas få arbete bara för att upptäcka att barnets far har sommarställe i samma by och vill göra allt för att få iväg henne. Sonen i familjen blir förälskad, men hon förstår att hennes hemlighet gör henne omöjlig som hustru. Lägg till en dramatisk slutscen på isflak som driver mot ett vattenfall, så har man nästan den perfekta melodramen.

Både jag och M. gillade den här filmen, och jag börjar mer och mer se "Nationens födelse" som ett misstag i arbetet. Den här filmen skulle, minus några bibeldiskussioner, säkert fungera också idag. "Broken Blossoms" kanske var vackrare, men den här har mer trovärdighet, mer intressanta karaktärer och helt enkelt ett bättre manus. Det ibland tunga dramat lättas upp att filmen tryfferats med ett antal roliga biroller; bland andra en fjärilsälskande professor och en sheriff som alltid somnar när något viktigt händer.

Religionens intoleranta sidor får sig sina törnar här också. Kvinnans ställning är beklagansvärd. All skuld läggs på henne, medan mannen bara anses så sin vildhavre. Därför är det skönt att Anna mot slutet tillåts utmana denna ordning. Det här var en riktigt rolig upptäckt och en film att varmt rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar