I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 12 april 2010

#2 Den stora tågplundringen (1903)


Regi: Edwin S. Porter
IMDB: tt0000439


Ett antal rånare övermannar ett tåg och rånar passagerarna för att sedan försöka komma undan med bytet. Ett modigt barn i rödluvekappa lyckas undsätta telegrafisten som blivit bunden och nedslagen. Han kontaktar snabbt hjälpen. Vi får också se en fin dansscen med mycket pangpang.
Det här är ännu en film som jag har sett förut, och jag kan tyvärr inte säga att den gav mig mer nöje den här gången. En fördel är naturligtvis att den klockar in på 12 minuter och har en effektfull slutscen där revolvermannen siktar och skjuter mot publiken. Filmen har väl ofta hyllats som den första inom västerngenren och det kan väl ha en del med mitt motstånd att göra, eftersom jag aldrig riktigt lärt mig att uppskatta just den typen av filmer. Hur som helst är bildberättandet rätt effektivt, mycket utomhusscener och en rörlig kamera. Enkel som den är, fungerar ändå berättelsen och punktar upp tevedeckarens schema: planering, brott, jakt och upplösning. Men nu är det dags att gå vidare till annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar