I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 26 april 2010

#6 Dr Caligaris kabinett (1919)


Regi:Robert Wiene
IMDB: tt0010323

Projektets första skräckfilm är en otäck historia om Dr Caligari som anländer till marknaden i en småstad. Han visar upp sömngångaren Cesare för en fascinerad publik. Snart börjar en serie mord att härja i staden och efter att huvudpersonens flickvän blir utsatt för ett överfall, står det klart att det är Cesare som ligger bakom. I sitt dvalliknande tillstånd är hans medvetande öppet för Caligaris påverkan.

Men det är naturligtvis inte för handlingen som man ser denna film. Där Griffith försökte göra sina Babylonmiljöer så realistiska som möjligt, har Wiene inga som helst ambitioner åt det hållet. Snarare är det tvärtom. Filmens tyska småstad har dörrar som är sneda, ljus och skuggor har målats direkt på golvet och perspektiven förvrids hela tiden. Det är den tyska expressionistfilmens kanske tydligaste verk; en idé inte om en realistisk miljö utan en som speglar människornas inre. Det är en teknik som nutida regissörer också använder, och som exempelvis Tim Burton blivit en mästare på. Men det är häftigt att se när det dras till sin absoluta spets. I Dr Caligaris värld är inget säkert och när dörren till det omedvetna väl har öppnats, kommer fler skräckfilmer att hämta stoff ur den källan.

Den unika atmosfären i filmen har inspirerat många andra. Bland annat Flea i bandet Red Hot Chili Peppers som såg den en sen natt på hotellrummet. År senare använde bandet sig av den i videon "Otherside", kanske deras vackraste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar