I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

fredag 16 april 2010

#4 Les Vampires (1915)


Regi: Louis Feuillade
IMDB: tt0006206

Efter den något tungrodda "Nationens födelse" var det skönt att komma till "Les Vampires", en filmserie i tio delar om kriminalgänget Vampires och deras nemesis, journalisten Phillipe Guérande. Det här är lättsam underhållning där inget är vad det verkar. Delarna heter underbara saker som "Det avhuggna huvudet" och "Det röda chiffret". Det är en osäker värld, där lönndörrar dyker upp bakom tavlor och döda vaknar till liv. På många sätt påminner det om ett tidigt Tintinalbum, med halsbrytande tempo och lätt surrealistisk humor. Eftersom så många av skurkarna går åt, blir alla genrens blivande klicheer representerade: Mästerförklädaren, Hypnotisören, Den Galne Vetenskapsmannen.

Men filmen hade naturligtvis inte varit vad den är utan Mlle Musidora som Irma Vep, urtypen för en femme fatale med kolsvarta ögon och en förmåga att krångla sig ur de mest prekära situationer, bland annat en explosion ombord på en båt. Hon är den första riktigt intressanta kvinnliga huvudpersonen hittills under projektet. Hon tillåts glida in och ut ur roller, kön och samhällsklasser utan att något verkar ge henne några svårigheter. Över huvud taget är kvinnorna starka. De försvarar sig själva och svimmar inte i trängda lägen, såsom ofta var fallet i "Nationens födelse".

En annan viktig karaktär är Mazamette, den ganske torre Guérandes komiska sidekick. Han påminner en hel del om kapten Haddock, lojal, men med svaghet för alkohol och fagra kvinnor.

Problemet med serien är naturligtvis längden. På över sju timmar är det inget man klarar i en sittning. Och klart är att allt inte håller samma sköna tempo. Men på det hela taget så uppfyllde den förväntningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar