I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 3 maj 2010

#11 De föräldralösa (1921)


Regi: D.W. Griffith
IMDB: tt0012532

Nu måste jag ändå ha tagit examen i min Griffith. Denna långa (två och en halv timme) historiska melodram om två föräldralösa flickor, spelade av systrarna Lilian och Dorothy Gish, och deras äventyr i revolutionens Frankrike, blev lite för mycket för mig. Kanske jag jämför med den enkla poesin i "Körkarlen", men det här kändes mest tungfotat, omständligt och något jag bara satt igenom. Textskyltarna berättar om grevar som attraheras av flickors "jungfruliga skönhet". Slutscenen när huvudpersonerna ska räddas från giljotinen i sista ögonblicket är alldeles för lik samma scen i "Intolerance", som också var mer givande.
Visst fanns det ljuspunkter, som den fantastiska scenografin, de enorma perukerna och masscenerna när Bastiljen stormas. Dessutom gör systrarna Gish fina rollprestationer. Men trots allt känns detta väldigt daterat i jämförelse med några av de andra fina filmer jag sett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar