I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

fredag 28 maj 2010

#20 Tjuven i Bagdad (1924)


Regi: Raoul Walsh
IMDB: tt0015400

Nej, jag har inte givit upp bloggen, utan får helt enkelt skylla på att det varit mycket på sistone. En resa upp till Norrland, mycket arbete och lite lek, men nu är jag igång igen. Jag har hoppat över #19 - Gösta Berlings saga - eftersom M ville se den, samtidigt som jag har lite svårigheter att hitta DVD:n. I stället blev det två och en halv timmes äventyrs-extravaganza, med Douglas Fairbanks som tjuven som förälskar sig i stadens prinsessa och med fiffel, charm och rackarspel lyckas vinna hennes hjärta. Men, som den gode imamen säger: "Lycka måste förtjänas."
Jag måste säga att jag föll pladask för den här rullen; framför allt måste specialeffekterna, kulisserna och kostymerna bara upplevas. Scenerna när Fairbanks slåss med diverse monster (bla en enorm fladdermus) känns förvånande fräscha. Det är filmtrollkonst i Méliès anda, och projektets första verkliga äventyrsfilm.
Douglas Fairbanks charm hjälper mycket till. Han är den första av dessa amoraliska antihjältar, som genom kärleken når moralisk styrka och därmed på slutet övervinner alla faror. Det finns en elegans och finess här som saknas i genrens moderna inkarnationer. Ett plus i kanten ger jag också för den neutrala synen på islam. Långt, långt ifrån elvte september och de paranoida bilder som skulle följa. I stället visas det som en kärlekens religion och imamen är filmens mest renodlat goda karaktär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar