I den här bloggen kommer jag att redovisa mitt försök att se samtliga filmer i boken "1001 filmer du måste se innan du dör". Jag är inte den enda som försöker, och har bestämt mig för att den bästa metoden för mig blir att se filmerna i ordning, en efter en. En hel del av dem har jag redan avverkat. Vissa blir kära återseenden, andra bävar jag lite för. En tidsplan måste ju finnas också, vad sägs om fem år? Den som lever får se...
/Martin Johansson

måndag 10 maj 2010

#15 Nosferatu (1922)


Regi: F. W. Murnau
IMDB: tt0013442

Den första riktiga vampyrfilmen, och en som håller sig riktigt bra i konkurrensen. På grund av en upphovsrättstvist (redan 1922!) fick den döpas om från Dracula till Nosferatu, men ska annars följa Bram Stokers roman relativt troget.

Det som skiljer denna vampyr från de många efterföljarna är Max Schrecks porträtt av Nosferatu. Det finns ingenting Twilight-sexigt över honom. Hans långa kloliknande fingrar och stirrande ögon gör honom mer till djur än människa. Det är väldigt befriande att slippa det kvasipsykologiska som nuförtiden hänger ihop med vampyrer och bara koncentrera sig på skräcken. Naturligtvis finns det sexuella med här också - det är den oskuldsfulla kvinnan som måste besegra Nosferatu - men någon åtrå i vanlig bemärkelse mellan kvinnorna och vampyren är det inte frågan om.

Tyvärr finns det för moderna ögon lite väl många transportsträckor, vilket jag tänkte på mer den här andra gången. Men spelet med skuggor och ljus, Schrecks expressionistiska spelstil och den allmänna atmosfären gör ändå detta till en given klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar